دلایل گرانی مرغ در بازار، از حضور دلالان تا گرانی حمل و نقل

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از صدا و سیما، محمد یوسفی اضافه کرد: در سال 97 اتفاقات متعددی باعث افزایش قیمت مرغ شده است. برای مثال افزایش هزینه ها در حوزه حمل و نقل و باربری، افزایش قیمت نهاده و از همه مهم تر، تخصیص نیافتن به موقع ارز برای واردات اقلام مورد احتیاج تولیدکننده ها در این حوزه است.

دلایل گرانی مرغ در بازار، از حضور دلالان تا گرانی حمل و نقل

وی گفت: افزایش قیمت ها در حوزه حمل و نقل جوجه یکروزه و نهاده، باعث شده تا بسیاری از فراورینماینده های مرغ گوشتی، اوائل پاییز سال جاری مرغ خود را زودتر از موعد برداشت نمایند و بعد از آن، با تاخیر محصول بعدی خود را در مرغداری ها پرورش دهند که این باعث ایجاد یک فاصله زمانی یک ماهه شد و نبود مرغ در بازار، قیمت آن را بالا برد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران اضافه نمود: در حال حاضر، قیمت حمل و نقل تا دو و نیم برابر بالا رفته و هزینه های امروز فراوری یک مرغ زنده دو کیلو و دویست گرمی تا دو کیلو و 600 گرمی، به چیزی حدود هفت هزار و 800 تا هشت هزار و 200 تومان رسیده است که این هزینه ها به علاوه هزینه کشتار و بسته بندی، قیمت محصول نهایی را بسیار بالاتر از حد انتظار برده است.

یوسفی تاکید نمود: متاسفانه صنعت مرغداری یک صنعت پیوسته نیست و در این بازار هرکس در بخش خود، به نوعی باعث افزایش قیمت مرغ می گردد که بر این اساس، از فروشندگان جوجه یک روزه گرفته تا دلال ها، مرغداری ها و کشتارگاه هایی که در مراحل فراوری گوشت مرغ نقش دارند.

وی گفت: یکی از بزرگترین مسائل صنعت مرغداری این است که مرغدار، خود محصول خود را به کشتارگاه تحویل نمی دهد و به دلیل اینکه کشتارگاه ها بعضا مدت دار از مرغدار خرید می نمایند، مرغدارها محصول خود را به یکسری افراد واسطه می فروشند و این واسطه ها، مرغ را به کشتارگاه تحویل می دهند که این خود، باعث افزایش قیمت مرغ می گردد.

رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران اضافه نمود: حالا در کنار همه این مسائل، باید معضل تصمیم گیرانی را هم اضافه نمود که سعی در ایجاد نظم در این بازار دارند و با یارانه دولتی که در اختیار دارند قیمت های غیرواقعی را برای این محصول معین می نمایند که نتیجه اش می گردد ضرر مضاعف فراورینماینده.

یوسفی گفت: از همین جا اعلام می کنم در حال حاضر 40 درصد از مرغداری های گوشتی کشور در سال 97 تعطیل شده اند؛ چرا که افزایش هزینه ها در کنار نبود سرمایه در گردش همچنین دلالی ها و افزایش قیمت حمل و نقل توان فراورینماینده ها را گرفته است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 3554

به "دلایل گرانی مرغ در بازار، از حضور دلالان تا گرانی حمل و نقل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل گرانی مرغ در بازار، از حضور دلالان تا گرانی حمل و نقل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید