کشف بقایای انسان سوخته عصر آهن در اصفهان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، پروژه حدس و ساماندهی محوطه باستانی جوشقان-استرک در استان اصفهان متعلق به عصر آهن به کشف حجم زیادی بقایای سوخته انسانی در سازه ای سنگی منجر شد.

کشف بقایای انسان سوخته عصر آهن در اصفهان

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محسن جاوری، سرپرست هیأت برآورد و ساماندهی محوطه باستانی جوشقان-استرک با بیان این مطلب افزود: محوطه باستانی جوشقان-استرک محوطه ای گورستانی متعلق به عصر آهن است که در دو دهه گذشته در معرض تخریب گسترده غارتگران میراث فرهنگی، حفاران غیر مجاز ، لودر و وسایل سنگین کشاورزی قرار گرفته است.

این باستان شناس اظهار کرد: چاله های حفاری و تسطیح های وسیع روی محوطه تصویر ناخوشایندی به وجود آورده، به نحوی که بیش از 70 درصد آن کاملا از میان رفته و دیگر برای فعالیت ها و پژوهش های باستان شناختی مناسب نیست.

به گفته جاوری، این در حالیست که محوطه باستانی جوشقان-استرک با توجه به وسعت آن در این بخش از فلات مرکزی از اهمیت خاصی در مطالعات دوره آهن برخوردار است و می تواند اطلاعات جدیدی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد .

او افزود: به همین دلیل برآورد در محوطه باستانی جوشقان-استرک به منظور شناخت آثار و بقایای فرهنگی موجود و انجام ساماندهی و تدارک برنامه حفاظتی در این محوطه به اجرا درآمد.

این باستان شناس اظهار کرد: به این منظور در آغاز گمانه ای به ابعاد 5 متر در 5 متر در بخش شمال غربی محوطه که کمتر در معرض تخریب انسانی قرار گرفته بود ایجاد شد تا هم بتوان از ماهیت آثار فرهنگی موجود در محوطه شناخت حاصل کرد و هم به بررسی تاریخ و گاهنگاری محوطه پرداخت.

به گفته جاوری، گمانه نخست به 25 شبکه یک متر در یک متر تقسیم بندی شده و مواد فرهنگی هر شبکه به طور مجزا گردآوری شد تا مطالعه و بررسی این مواد در مراحل بعد با دقت و جزییات بیشتری انجام گیرد.

او اظهار کرد: در مرحله بعد این شبکه ها به طور یک در میان مورد کاوش قرار گرفتند تا در صورت وجود ساختارها و عارضه های فرهنگی در شبکه های کاوش شده، با دقت بیشتری شبکه های کاوش نشده را در مرحله دوم مورد کاوش قرار داد.

وی این سیستم کاوش را یکی از رایج ترین سیستم هایی دانست که باستان شناسان معمولا در محوطه هایی که چندان شناختی از ماهیت ساخت و سازهای آن ندارند اجرا می کنند و ا فزود: پس از کاوش تمام شبکه های یک متر در یک متر و برداشتن لایه سطحی، معماری سنگی مدوری به قطر حدود دو متر در نیمه جنوبی مشخص شد که بخشی از آن در دیوارۀ جنوبی گمانه امتداد داشت

او بیان نمود: دیوارهای این سازه سنگی از قلوه سنگ هایی با قطر 25 تا 40 سانتیمتر با ملات گل به صورت نامنظم ساخته شده و درون آن با قلوه سنگ هایی از همان جنس به قطر متوسط 20 سانتیمتر پر شده است.

این باستان شناس، از نکات جالب و بسیار نادر در درون این ساختار را وجود آثاری از بقایای سوخته انسانی اعلام کرد که حجم نسبتا زیادی را شامل می شود.

جاوری همچنین از کشف ساختار بقایای یک تدفین دست خورده انسانی در انتهای بخش غربی این ساختار خبر داد که فقط نیم تنه بالایی اسکلت باقی مانده و بخش های پایینی بدن در ترانشه وجود نداشته است.

او گفت: در ادامه به منظور روشن شدن ساختار کلی سازه مدور، گمانه به اندازه دو متر در ضلع جنوبی گسترش یافت و با کاوش این قسمت سازه مدور سنگی به طور کامل از دل خاک بیرون آورده شد.

به گفته وی، در حال حاضر کار در گمانه ایجاد شده همچنان ادامه داشته و گروه با دقت به مستندسازی یافته ها و بقایای فرهنگی و مادی مشغول است.

او افزود: ساماندهی محوطه نیز نخست با برداشت و تهیه نقشه توپوگرافی و تصاویر هوایی برای برنامه ریزی بهتر حفاظتی و تهیه پرونده برای ثبت در فهرست آثار ملی آغاز و سپس با برداشت پلان از کل محوطه و ساختار و چاله های حفاری و سایر عوارض طبیعی و انسانی ادامه یافت.

براساس این گزارش؛ پروژه برآورد و ساماندهی محوطه باستانی جوشقان-استرک واقع در استان اصفهان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد .

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 22600

به "کشف بقایای انسان سوخته عصر آهن در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بقایای انسان سوخته عصر آهن در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید