چاقی احتمال ابتلا به سرطان های شایع را افزایش می دهد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، طبق نتایج یک تحقیق جدید، چاقی یا اضافه وزن می تواند احتمال ابتلا به چندین نوع سرطان را افزایش دهد.

چاقی احتمال ابتلا به سرطان های شایع را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، به گفته محققان کاهش وزن اضافی می تواند خطر سرطان را کاهش دهد.

طبق نتایج این مطالعه، کم کردن وزن خطر ابتلاء به سرطان آندومتر رحم را 44٪ و سرطان رحم را 39٪ کاهش می دهد. همچنین می تواند 18٪ از سرطان کلیه و 17٪ از سرطان معده و کبد پیشگیری کند.

کارلوس سلیس مورالس، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه گلاسکو اسکاتلند، در این باره می گوید: همه این احتمال ها با پایین نگه داشتن وزن مرتبط است. از این رو داشتن سبک زندگی سالم برای بهبود و حفظ وزن سالم بدن حائز اهمیت است.

وی هشدار داد: با این حال، این مطالعه نمی تواند اثبات کند که اضافه وزن باعث سرطان می گردد یا کاهش وزن از آن جلوگیری می نماید، فقط به نظر می رسد که یک ارتباط قوی بین اضافه وزن و خطر سرطان وجود دارد.

محققان بعد از آنالیز داده های مربوط به بیش از 400 هزار زن و مرد دریافتند چاقی با احتمال ابتلاء به 10 نوع سرطان شایع مرتبط است.

میزان شاخص توده بدنی 24.9 یک عدد نرمال است و به ازای افزایش حدود 4 برای مردان و 5 برای زنان بالای 25 سال، در مجموع احتمال ابتلاء به سرطان 3 درصد افزایش می یابد.

همچنین ابتلاء به سرطان های معده (35 درصد)، کیسه صفرا (33 درصد)، کبد (27 درصد)، کلیه (26 درصد)، پانکراس (12 درصد)، روده (10 درصد) و مثانه (9 درصد) هم افزایش می یابد.

همین میزان اضافه وزن نیز با احتمال بیشتر ابتلاء به دو سرطان در زنان مرتبط است: 73٪ برای سرطان آندومتر و 68٪ برای سرطان رحم. همچنین با افزایش 8 درصدی سرطان سینه در دوران یائسگی ارتباط داشت.

به گفته محققان، بعضی از راه هایی که تصور می گردد چاقی روی سرطان تأثیر می گذارد، شامل افزایش سطح هورمون های جنسی مانند استروژن و پروژسترون، همچنین فاکتورهای رشد مرتبط با انسولین و لپتین و آدیپونکتین که پروتئین های آزاد شده از بافت چربی هستند، است.

محققان برای حفظ سلامت، بر حفظ وزن نرمال، داشتن رژیم غذایی متعادل و تحرک فیزیکی تاکید دارند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 56874

به "چاقی احتمال ابتلا به سرطان های شایع را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاقی احتمال ابتلا به سرطان های شایع را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید