پژو 301 سجل ایرانی گرفت

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیرعامل طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو اضافه نمود: پژو 301 در دو مدل وارد بازار می گردد؛ ابتدا مدل دستی آن را عرضه می کنیم و سپس نوع اتومات. به گفته منصوری، ایران خودرو در آینده می تواند چهار محصول دیگر را روی پلت فرم پژو 301 به فراوری برساند.

پژو 301 سجل ایرانی گرفت

یک هفته مانده به برگزاری مجمع ایران خودرو، خط فراوری پژو 301 در این شرکت بی حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد تا پروژه ساخت این محصول بدون شرکت فرانسوی پیش برود.

پژو 301 یکی از سه محصولی است که بنا بود در قالب قرارداد همکاری مشترک ایران خودرو و پژو به فراوری برسد، اما تحریم ها مانع این اتفاق شد. این دو شرکت پس از توافق هسته ای آذر ماه 92 مذاکرات خود را برای همکاری دوباره آغاز و در نهایت بر سر فراوری سه محصول در ایران به نام های پژو 2008، پژو 208 و پژو 301 به توافق رسیدند.

ازآنجاکه پژو پیش تر در اواخر سال 90 به طور ناگهانی ایران را ترک بود، بازگشت دوباره این خودروساز با انتقاد های زیادی روبرو شد، اما در نهایت قرارداد این شرکت با ایران خودرو به امضا رسید. ابتدا این پژو 2008 بود که وارد خطوط فراوری ایران خودرو شد و آبی های جاده مخصوص 16 هزار دستگاه از آن را پیش فروش کردند.

خودروی بعدی که قرار بود در ایران خودرو و طبق قرارداد این شرکت با پژو فراوری گردد، مدل 301 بود، اما پیش از آغاز ساخت این محصول، آمریکا از توافق هسته ای و برجام خارج شد تا به تبع آن، پژو نیز ارتباط خود با آبی های جاده مخصوص را قطع کند و در نتیجه فراوری 301 به محاق برود.

گذشت تا اینکه ایران خودرویی ها رسما اعلام کردند قصد دارند پژو 301 را داخلی سازی و با تیراژی انبوه روانه بازار نمایند. انتشار این خبر آن هم در شرایطی که تحریم خودروسازی ایران توسط آمریکا، فراوری امثال پراید و پژو 405 (داخلی ترین خودرو های کشور) را مختل نموده بود، عجیب به نظر می رسید.

با این حال ایران خودرو دیروز رسما خط فراوری پژو 301 را افتتاح و فراوری آزمایشی این محصول را آغاز کرد. گویا مسوولان ایران خودرو ترسی نیز بابت شکایت احتمالی پژو به دلیل فراوری بدون مجوز 301 ندارند و حتی معتقدند آن ها باید از پژو شاکی باشند تا پژو از آنها.

به گفته ایران خودرویی ها، تا به امروز بیش از 60 درصد قطعات پژو 301 داخلی سازی شده و باقیمانده آن نیز طی ماه های آینده ساخت داخل خواهد شد. در این مورد، مدیرعامل ایران خودرو گفت: هم اکنون 60 درصد قطعات پژو 301 داخلی سازی شده و در زمان تحویل به مشتری میزان داخلی سازی آن به 80 درصد افزایش خواهد یافت.

هاشم یکه زارع با بیان اینکه پژو 301 نهایتا اردیبهشت سال آینده به بازار عرضه خواهد شد، اضافه کرد: این محصول در فاز اول تیراژی 100 هزار دستگاهی خواهد داشت، اما در ادامه و ظرف چهار سال به تعداد فراوری 250 هزار دستگاه خواهد رسید. وی به دیدار خود با مدیران پژو در اواخر سال 97 اشاره نمود و گفت: پژویی ها گفتند که نباید 301 را بدون حضور آن ها فراوری کنیم و ما نیز در جواب گفتیم شما از قرارداد خارج شده اید و ایران خودرو این محصول را داخلی سازی و به فراوری خواهد رساند.

مدیرعامل ایران خودرو از سرمایه گذاری 60 میلیون یورویی برای خط فراوری پژو 301 گفت و تاکید نمود که پلت فرم این محصول در حال حاضر متعلق به ایران خودرو است؛ بنابراین می توان چند محصول دیگر را نیز روی آن فراوری کرد. یکه زارع، اما این را هم گفت که ظرف پنج سال گذشته 150 میلیون یورو خسارت از پژو در دفاتر ایران خودرو به ثبت رسیده است.

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه به داخلی سازی قطعات در دوران تحریم نیز اشاره نمود و گفت: مهرماه سال جاری داخلی سازی یکی از قطعات استراتژیک خودرو را که هیچ کس جرات نزدیک شدن به آن را نداشت، نهایی خواهیم کرد.

وزیر صنعت نیامد

افتتاح خط فراوری پژو 301، اما در حالی روز گذشته انجام شد که همه منتظر حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برای بریدن روبان افتتاحیه بودند، اما رضا رحمانی به جای ایران خودرو، صد ها کیلومتر آن طرف به خراسان شمالی رفت تا پروژه هایی صنعتی و معدنی را افتتاح کند.

نیامدن وزیر صنعت به مراسم افتتاح خط فراوری پژو 301 با توجه به تاکید ویژه وی بر داخلی سازی، عجیب بود. رحمانی بار ها بر لزوم خودکفایی در صنعت خودرو تاکید نموده؛ بنابراین انتظار می رفت در مراسم دیروز که افتتاح خط فراوری یک محصول خارجی و داخلی سازی 60 درصدی آن بود، حضور پیدا کند که نکرد.

فراوری چهار محصول دیگر روی پلت فرم 301

در مراسم دیروز، اما مدیرعامل طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو نیز گفت: مرداد سال گذشته که پژو ایران را ترک کرد، ایران خودرو به ساخت داخل 40 درصدی در فراوری پژو 301 رسیده بود، اما حالا به عدد 61 درصد در این محصول رسیده است. منصور منصوری با بیان اینکه رقم داخلی سازی پژو 301 طی چند ماه آینده به 80 درصد خواهد رسید، اضافه کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده فراوری این محصول در سال 1400 به این عدد به 100 هزار دستگاه می رسد.

وی تاکید نمود: برای پروژه پژو 301 با 198 قطعه ساز وارد مذاکره شدیم و در نهایت با 96 سازنده قرارداد منعقد شد؛ با در نظر دریافت شرکت های همکار با این سازندگان، در مجموع 300 سازنده درگیر پروژه پژو 301 هستند.

مدیرعامل طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو اضافه کرد: پژو 301 در دو مدل وارد بازار می گردد؛ ابتدا مدل دستی آن را عرضه می کنیم و سپس نوع اتومات. به گفته منصوری، ایران خودرو در آینده می تواند چهار محصول دیگر را روی پلت فرم پژو 301 به فراوری برساند.

در ادامه این مراسم، سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهوری نیز با بیان اینکه خودروسازی ایران از مرحله مونتاژ عبور نموده، گفت: در حال حاضر به سمت فراوری محدود پیش رفته ایم و به عنوان نمونه می توانیم پژو 301 را بدون حضور طرف فرانسوی فراوری کنیم.

وی اضافه کرد:مجموعه ایران خودرو کوشش نموده تا قطعات باقیمانده در این خودرو را به مرز 80 درصد داخلی سازی برساند؛ این در شرایطی است که با توجه به تحریم ها، تامین قطعات سخت است و صنعت خودرو باید از این موقعیت استفاده نموده و دانش فنی را به کار گیرد.

دیگر سخنران مراسم روز گذشته ایران خودرو، دبیر انجمن قطعه سازان ایران بود که تاکید نمود بالاترین سطح داخلی سازی در پروژه پژو 301 قابل مشاهده است. مازیار بیگلو با بیان اینکه حتی یک مهندس خارجی نیز هم اکنون در خطوط فراوری پژو 301 حضور ندارد، گفت: این اولین پروژه ای است که ساخت آن در صنعت خودرو با بالاترین سطح داخلی سازی آغاز شده و نوع پیگیری این پروژه نیز بسیار خاص به نظر می رسد؛ زیرا چنین هماهنگی و شفافیتی میان خودروسازان و قطعه سازان وجود نداشته است. وی تاکید نمود:در پروژه داخلی سازی و فراوری پژو 301 حتی با یک قطعه ساز خارجی هم کار نمی کنیم.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: فرادید
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 9973

به "پژو 301 سجل ایرانی گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژو 301 سجل ایرانی گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید