وزیر خارجه تاجیکستان: روابط دوشنبه-تهران روندی مثبت به خود گرفته است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، وزیر امور خارجه تاجیکستان با اشاره به شرایط کنونی و چشم انداز روابط دوشنبه-تهران گفت: همکاری های ما با جمهوری اسلامی ایران به خوبی پیش می رود.

وزیر خارجه تاجیکستان: روابط دوشنبه-تهران روندی مثبت به خود گرفته است

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان در نشست مطبوعاتی خود به آنالیز نتایج فعالیت های دستگاه دیپلماسی کشورش طی نیمه اول سال 2020 پرداخت و روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران را مثبت ارزیابی کرد.

وی گفت: همه گیری کووید-19 روی برنامه های این وزارت در عرصه بین المللی تاثیر جدی گذاشت و به این دلیل بیشتر فعالیت ها برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا و کاهش پیغامدهای اجتماعی و مالی آن تمرکز یافت.

مهرالدین از کشورها و سازمان های خارجی شامل ایران، ازبکستان، قزاقستان، چین، روسیه، هند، آذربایجان، قرقیزستان، اتحادیه اروپا، آمریکا، امارات متحده عربی، کویت، ترکیه، ژاپن، قطر، سازمان بهداشت دنیای و غیره که در این شرایط سخت به تاجیکستان یاری رساندند، قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه همه گیری کرونا به همکاری های دو و چندجانبه تاجیکستان تاثیر جدی گذاشت، گفت: طی این دوره کوشش های ما روی این موضوع تمرکز یافته بود تا مناسبات خود با کشورهای شریک و سازمان های بین9المللی را در سطح مطلوب حفظ کنیم و گسترش دهیم. در نیمه اول امسال میلادی توسعه روابط دو و چندجانبه با کشورهای مستقل همسود در اولویت سیاست خارجی تاجیکستان قرار داشت. همچنین طی این دوره روابط سیاسی، مالی، فرهنگی و بشردوستانه ما با کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکا، اقیانوس آرام و آفریقا ادامه و گسترش یافت.

مهرالدین گفت: علاوه بر سفرهای متقابل رسمی و دوجانبه مقامات تاجیکستان و کشورهای خارجی، همکاری ها و رایزنی های سیاسی دوشنبه با طرف های خارجی به طور عمده به وسیله برگزاری تماس های تلفنی، نشست های ویدیویی و تبادل پیغام های رسمی دنبال شد.

وزیر امور خارجه تاجیکستان گفت: به دلیل همه گیری کرونا، برگزاری دومین کنفرانس بین المللی سطح عالی 10 ساله بین المللی آب برای رشد پایدار؛ سال های 2018-2028 در شهر دوشنبه به تعویق افتاده و در سال 2021 برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در امسال میلادی تاجیکستان و افغانستان به طور مشترک ریاست فرایند استانبول؛ قلب آسیا را بر عهده دارند که قرار است دوشنبه میزبان نشست وزرای امور خارجه کشورهای شرکت نماینده باشد.

علاوه بر آن، در امسال تاجیکستان ریاست دوره ای سازمان همکاری های شانگهای و سازمان پیمان امنیت جمعی را بر عهده گرفته و در سال 2021 میزبان نشست سران کشورهای عضو این دو سازمان خواهد بود.

مهرالدین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان در نیمه دوم سال 2020 را برای تامین صلح و ثبات و توسعه مالی و اجتماعی کشورش مهم عنوان نمود.

روابط تاجیکستان و ایران به خوبی پیش می رود

مهرالدین در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرنگاران که چه ارزیابی از شرایط فعلی روابط تاجیکستان و ایران می توان داشت؟، بیان نمود: همان گونه که قبلا هم بارها گفتیم و در رسانه ها هم منتشر شد، از ماه ژوئن سال گذشته میلادی همکاری های ما با جمهوری اسلامی ایران به خوبی پیش می رود.

به گفته وی، ضمن سفر 15 ژوئن سال گذشته رئیس جمهور ایران به تاجیکستان جهت شرکت در کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا، دیدار سران دو کشور برگزار گردید که طی آن همه موضوعات همکاری های مالی، اجتماعی و... مورد بحث و آنالیز قرار داده شد.

علاوه بر آن طی ماه می امسال میلادی نیز صحبت تلفنی روسای جمهور تاجیکستان و ایران برگزار گردید.

وی ادامه داد: بعضی از موضوعاتی وجود دارد که برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است که یکی از آنها دهلیز ترانزیتی به وسیله ایران می باشد. اگر انتقال و ترانزیت کالا به وسیله این دهلیز فعلا کاهش یافته است، فقط به دلیل شیوع کووید-19 است که متاسفانه نه تنها مانع گسترش مناسبات بین تاجیکستان و ایران شده بلکه روابط ما با سایر کشورها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

مهرالدین همچنین گفت: همکاری های بین دو کشور در همه زمینه های مالی و اجتماعی خوب پیش رفته و فقط بعضی از سوالات در رابطه با یادداشت تفاهم در مورد اصول و چارچوب همکاری های دوجانبه امنیتی که در اول ژوئن سال 2020 از طرف وزرای امور خارجه تاجیکستان و ایران به امضا رسیده است، باقی مانده است.

روسیه شریک استراتژیک تاجیکستان

مهرالدین ضمن پاسخ به سوال مربوط به روابط تاجیکستان با روسیه نیز گفت: امروز علی رغم مشکل کرونا که مانع رشد تعاملات مالی و اجتماعی در سراسر دنیا شده است، روابط تاجیکستان با روسیه در سطح بالایی قرار گرفته است و حضور امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در برنامه 75 سالگی پیروزی در جنگ عظیم میهنی تایید این امر است.

وی ادامه داد: طی 6 ماه اول امسال میلادی روسای جمهور تاجیکستان و روسیه 4 بار با یکدیگر صحبت تلفنی انجام داده و در خاتمه ماه فوریه نیز سفر رسمی وزیر امور خارجه تاجیکستان به مسکو صورت گرفت. روسیه یکی از شرکای اصلی مالی تاجیکستان باقی مانده و 30 درصد مبادله تجاری تاجیکستان با دنیا خارج به روسیه تعلق گرفته است.

به گفته مهرالدین، تاجیکستان و روسیه در حال آمادگی برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری های مالی و تجاری دو کشور هستند که امید است با بهبود وضع کرونا شاهد این اتفاق خواهند بود.

با چین مشکل خاصی وجود ندارد

وزیر امور خارجه تاجیکستان در بخش دیگری از پاسخ های خود به پرسش های خبرنگاران، چین را شریک مهم سیاسی و مالی کشورش عنوان نمود و گفت که بین دو کشور هیچ نوع مسئله ای وجود ندارد.

وی با اشاره به انتشار مطلبی از سوی چو یائو لو مورخ چینی تحت عنوان تاجیکستان مبتکر بازگرداندن بخش هایی از خاک چین شد و کوه های گم شده پامیر به مالک واقعی شان بازگردانده شدند گفت: نویسنده این مطلب نظر خصوصی خویش را بیان نموده است که با این وجود طرف تاجیک مراتب اعتراض خود را رسما به جانب چین اعلام نموده است.

لو بین سفیر چین در تاجیکستان نیز گفته بود که نظر نویسنده مطلب فوق هیچ ربطی به موضع رسمی کشورش ندارد و بحث مرزی چین و تاجیکستان به طور کامل حل و فصل شده است.

به گفته مهرالدین، با این وجود دوشنبه از پکن خواسته است تا در آینده از انتشار چنین مطالب تحریک آمیز جلوگیری به عمل آورد.

مرز تاجیکستان با افغانستان تحت کنترل است

مهرالدین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرنگاران مبنی بر اینکه تا کجا تهدیدات تروریستی از دهلیز افغانستان برای تاجیکستان و منطقه جدی است؟، گفت: ما شاهد اتفاق درگیری های خونین در عراق، سوریه، لیبی و افغانستان با استفاده از گروه های تروریستی و مخرب و همچنین تشدید رقابت های ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی هستیم. چنین شرایطی برای ثبات و امنیت فعلی و آینده کشورهای ما تهدید و خطر جدی خواهد داشت.

وی وضع مناطق مرزی افغانستان با تاجیکستان را وخیم خواند و گفت: گروه های شبه نظامی بارها به پست های دولتی در ولایت بدخشان و سایر مناطق شمالی افغانستان حمله کردند. ما از نزدیک شرایط را زیر نظر داریم و تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از نفوذ احتمالی شبه نظامیان گروه های مختلف تروریستی و افراطی به تاجیکستان انجام می دهیم. به منظور حفظ امنیت مرزهای خود، همکاری نزدیک و مؤثری بین نیروی انتظامی و امنیتی دو کشور تاجیکستان و افغانستان برقرار شده و اوضاع در مرز به طور کاملا تحت کنترل است.

وی ادامه داد: مرزبانان تاجیکستان در سطح مطلوب آمادگی رزمی قرار دارند و قادرند از مرزهای خود در برابر هر گروه تروریستی محافظت نمایند. همچنین تاجیکستان موضوع امنیت مرز خود با افغانستان را به طور دائم در چارچوب سازمان همکاری های شانگهای، سازمان پیمان امنیت جمعی و سایر سازمان های بین المللی مورد بحث و آنالیز قرار می دهد.

بازگشت نظامیان روس به مرزهای تاجیکستان موضوعیت ندارد

یکی از روزنامه نگاران با اشاره به سخنان آندره رودنکو معاون وزیر امور خارجه روسیه که گفته بود در صورت درخواست تاجیکستان، مسکو می تواند بازگشت مرزبانان خود به مرز تاجیکستان و افغانستان را بنابر وخیم شدن اوضاع، مورد آنالیز قرار دهد، خواهان شرح شد.

وزیر امور خارجه تاجیکستان در پاسخ به این پرسش گفت: بحث احتمال بازگشت مرزبانان روسی به مرز تاجیکستان و افغانستان نه در حال حاضر و نه در سال های اخیر در دستور کار روابط تاجیکستان و روسیه قرار نداشته و ندارد.

هفته ای 14 پرواز بین تاجیکستان و روسیه

وزیر امور خارجه تاجیکستان در بخش دیگری از این نشست، از افزایش تعداد پروازهای بین کشورش با روسیه اطلاع داد و گفت: سر از 27 ژوئیه امسال همه روزه بین تاجیکستان و روسیه دو پرواز انجام خواهد شد که با این حال هفته ای 14 پرواز خواهیم داشت.

به گفته وی، با وجود قطع پروازهای بین المللی و مسدود شدن مسیرهای زمینی طی 3 ماه گذشته 16 هزار 400 نفر از شهفرایندان تاجیکستان به کشور بازگردانده شدند که این فرایند همچنان ادامه دارد.

مسائل مرزی با قرقیزستان هنوز نهایی نشده است

وزیر امور خارجه تاجیکستان در بخش دیگری از این نشست، به آن اشاره نمود که مذاکرات مرزی با کشور همسایه قرقیزستان از سال 2002 به این طرف ادامه دارد ولی هنوز مسائل متعددی باقی مانده است.

وی قرقیزستان را کشور دوست و برادر خواند و گفت: بین دو کشور در سطح رسمی روابط بسیار خوبی وجود دارد ولی با این حال هنوز در بحث حل و فصل اختلافات مرزی (به استثنای 519.9 کیلومتر که نهایی شده است) به پیشرفت های قابل توجهی نرسیدیم.

مهرالدین گفت: ما با طرف قرقیزی مناطق مورد بحث را با کوچکترین جزئیات مورد بحث و هماهنگی قرار دادیم که در پروتکل های مربوطه درج شده و قرار بود پس از طی مراحل مربوطه در داخل دو کشور، توافقنامه به امضا برسد. ما بخشی از اسناد را از جانب خود نهایی کردیم ولی طرف قرقیزی به دلایل مختلف طی 6-7 سال اخیر از امضای آن امتناع می نماید.

متاسفانه برخلاف توافق دوجانبه در مورد منع ساخت ساز در مناطق مورد بحث، همچنان طرف قرقیزی با ساخت تاسیسات در این مناطق ادامه می دهد.

به گفته وی، تاجیکستان همواره بر مواضع خود پایبند بوده، تمام توافقات را اجرا می نماید و قول خود را باز پس نمی گیرد.

وزیر امور خارجه تاجیکستان اضافه نمود: در مجموع ما از فرایند مذاکرات بین مقامات رسمی دو کشور نگران نیستیم، اما نگران این موضوع هستیم که بعضی از گروه ها احتمالاً با هدف به دست آوردن سود، اقدام به تحرکاتی در جهت بهم زدن اوضاع در مرز مشترک می نمایند.

انتهای پیغام/ح

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 37038

به "وزیر خارجه تاجیکستان: روابط دوشنبه-تهران روندی مثبت به خود گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه تاجیکستان: روابط دوشنبه-تهران روندی مثبت به خود گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید