هیچ تغییر اساسی در روابط ایران و امریکا مشاهده نمی گردد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران، گروه بین الملل: بسیاری از کارشناسان معتقدند بحران کرونا می تواند ریاست جمهوری دونالد ترامپ و شانس موفقیت او در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری را نابود کند. حتی حامیان ترامپ هم که می گویند او اوضاع اقتصاد آمریکا را بهتر نموده، اکنون اذعان دارند که اشتباهات فاحش رئیس جمهور آمریکا در مواجهه با پاندمی کووید -19 اقتصاد این کشور را وارد یک سقوط آزاد نموده اند.

هیچ تغییر اساسی در روابط ایران و امریکا مشاهده نمی گردد

باید گفت موفقیت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری پس از افتضاح او در مدیریت بحران کرونا در هاله ای از ابهام است.

در این راستا خبرنگاران گفتگویی با سینا عضدی محقق کنونی شورای آتلانتیک تنظیم نموده که در ادامه می آید. وی محقق سابق دانشگاه پرینستون آمریکا و مرکز ویلسون نیز بوده است.

*متأسفانه تعداد قربانیان ویروس کرونا در آمریکا از مرز 100 هزار نفر گذشت. این در حالی است که دولت ترامپ پیش بینی می کرد تعداد قربانیان به این رقم نرسد. به نظر شما تأثیر عملکرد ترامپ در مقابله با ویروس کرونا چقدر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مؤثر است؟

از نظر عملکرد ترامپ در خصوص کرونا باید توجه داشت که وی در ابتدا آنرا یک فریب دانست و هشدارهای اطلاعاتی درباره ویروس را نادیده گرفت. وی سپس راستا را تغییر داد و سعی در مقابله با ویروس داشت.

با این حال، در سال انتخابات، عملکرد اقتصاد نقش اساسی دارد و یک عامل مهم در تصمیم گیری های رأی دهندگان است. با بالا رفتن تعداد بیکاری و اقتصاد در اغما به طور طبیعی ترامپ در کوشش است اقتصاد را به عقب برگرداند و دوباره به کار خود ادامه دهد.

در همین حال، بایدن سعی خواهد نمود از عملکرد ضعیف ترامپ به نفع خودش استفاده کند. در این مرحله حتی موارد کوچک مانند زدن ماسک سیاسی شده است. ترامپ اخیراً به دلیل زدن ماسک در ملأ عام، بایدن را به سخره گرفت - این در حالی است که مقامات ارشد بهداشت وی بارها اظهار داشته اند که زدن ماسک ضروری است.

*آثار شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا نیز از جمله مسائلی است که باعث شده ترامپ در کوشش باشد تا شرایط قرنطینه را زودتر بردارد. این موضوع تا چه اندازه می تواند به وخامت اوضاع یاری کند؟

مسئله بازگشایی یا نگه داشتن اقتصاد در یک اغما القا شده، یک معضل عظیم برای هر رهبر سیاسی است. از نظر نجات زندگی و جلوگیری از فاجعه انسانی، ضروری است اقدامات لازم جهت جلوگیری از شیوع ویروس انجام شود، اما در عین حال ملت با چالش های جدی اقتصادی و اقتصادی روبرو هستند.

اما در سرانجام باید گفت که اگر مردم بمیرند، رفاه را برای چه می خواهند- به این معنی که جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس از اهمیت بیشتری برخوردار است.

*یکی از روینمودهای دولت ترامپ در سیاست خارجی که به نظر می رسد از دیدگاه های هنری کیسینجر نیز باشد فشار و مهار گسترده تر چین باشد. اخیراً هم ترامپ اعلام نموده اگر دولت چین قانون حفاظت از امنیت ملی هنگ کنگ را تصویب کند، شرکتها را از هنگ کنگ خارج می نماید. از سوی دیگر ترامپ تحرکات در دریای چین جنوبی را نیز تشدید نموده است. دلایل اصلی تشدید مهارچین چیست؟

من معتقدم که نگاه کیسینجر در خصوص چین درک بیشتری از اوضاع و دیدگاه پکن در خصوص خود و دنیا دارد. ایالات متحده چالش های زیادی را از ظهور چین در حال ظهور مشاهده می نماید.

ایالات متحده آمریکا پس از گذشت چهار دهه از رونق گسترده اقتصادی، که به ارتش انتقال داده است، مایل به کنترل چین است. جالب اینجاست که رویکرد ترامپ در خصوص چین در چارچوب رویکرد اوباما برای مهار چین و جلوگیری از ظهور بیشتر آن است.

*اگر جو بایدن رئیس جمهور بعدی آمریکا باشد آیا رویکردش به چین تغییر خواهد نمود؟ رویکردش در قبال ایران و قرارداد هسته ای با ایران چطور؟

رویکرد بایدن به چین همان رویکرد ترامپ خواهد بود. در حالی که او ممکن است از آشفتگی آشکار چین با آغاز جنگ های تجاری جلوگیری کند اما من معتقدم که ایالات متحده آمریکا به اعمال فشار بر چین برای مهار آن ادامه خواهد داد. در خصوص ایران، من فکر می کنم که بایدن به دنبال دوباره خواندن برجام باشد - اما دولت ترامپ در یک سیاست زمین سوخته برای از بین بردن کامل برجام درگیر شده است.

برایان هوک - شخص برجسته وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص ایران - گفته است که هیچ چیزی از برجام باقی نخواهد ماند تا دولت بایدن بتواند دوباره به آن باز شود. با این حال، به طور کلی متأسفانه هیچ تغییری اساسی در روابط آمریکا و ایران مشاهده نمی کنم زیرا دولت ترامپ هر سرمایه سیاسی را برای جناح های سیاسی هوادار تعامل با ایران نابود نموده است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 33182

به "هیچ تغییر اساسی در روابط ایران و امریکا مشاهده نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ تغییر اساسی در روابط ایران و امریکا مشاهده نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید