نمایشگاه میراث سرامیک ایران در آلمان برپا می گردد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، موزه هنرهای اسلامی بامبرگ آلمان میزبان نمایشگاهی از میراث سرامیک ایران خواهد بود. همزمان با نمایشگاه آثار سرامیک ایران، نخستین جلد از مجموعه مطالعات بر روی مجموعه بومیلار نیز منتشر می گردد.

نمایشگاه میراث سرامیک ایران در آلمان برپا می گردد

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، گالری بومیلار در موزه هنرهای اسلامی بامبرگ میزبان نمایشگاه آثار سرامیک ایران در قرون وسطی و دوره مدرن خواهد شد. این نمایشگاه که از 12 سپتامبر تا 30 نوامبر برپا می گردد، در واقع پلی میان غرب و شرق و همچنین سنت و مدرنیته است.

در این نمایشگاه، 42 اثر از مجموعه بومیلار به همراه آثار سفال و سرامیک لوشی در معرض نمایش عموم قرار می گیرند. مسئولان موزه معتقدند که مجموعه های انتخابی برای نمایشگاه می توانند، بیانگر هنر سفال گری ایران و آسیای میانه در دوره قرون وسطی باشند. این مجموعه ها نشان می دهند که آثار سفال و سرامیک تنها یک کالا نیستند، بلکه تصاویر حک شده بر روی آنها می تواند بیانگر اطلاعات تاریخی باشد.

یورک آرنت، هنرمند اهل فرانکفورت، مجموعه آثار سرامیک لوشی را در کنار هم قرار داده است و بخش هایی از آن را انتخاب و از روی آنها طراحی نموده است. او در طراحی های خود، آثار تاریخی از ایران را به نمایش گذاشته است. آرنت دو دهه است که به ایران سفر می نماید و به همین دلیل آثار او تحت تاثیر فرهنگ، باستان شناسی و حضورش در ایران واقع شده است. او در آثار خود، نگاه غربی ها به اشیا را زیر سوال برده است.

بخش دیگر نمایشگاه، به آثار مدرن اختصاص دارد. در این بخش قرار است از آثار منصوره نجارپور برای تکمیل نمایشگاه استفاده گردد. نجارپور، هنرمند جوان اهل اصفهان است که در زمینه لعاب سرامیک و سفال تخصص دارد. نجارپور با الهام از آثار به جا مانده از قرون وسطی، آثار خود را خلق نموده است. در عین حال، رنگ، بافت و فرم آثار سرامیکی او ارتباط محکمی با طبیعت و آثار تاریخی ایران دارند و از این رو نشان دهنده دوره معاصر هستند.

همزمان با نمایشگاه آثار سرامیک ایران، نخستین جلد از مجموعه مطالعات بر روی مجموعه بومیلار نیز منتشر خواهد شد. این جلد با عنوان از معمولی تا لوکس شامل مستندات علمی و تجزیه و تحلیل 190 اثر از مجموعه بومیلار است.

بومیلار و لوشی

بومیلار از سال 1981 تا زمان مرگ خود، کوشش کرد تا بزرگ ترین مجموعه آثار فلزی دنیا را جمع آوری کند. این مجموعه که شامل آثاری از قرون هفتم تا هفدهم میلادی بود، به تدریج توسعه یافت و به 6 هزار 300 شی رسید که شامل آثار فلزی، سرامیکی و سفال های ایرانی بود. در نتیجه بومیلار به فکر نمایش این آثار افتاد. در عین حال او می خواست که این مجموعه حفظ گردد و در اختیار یک مؤسسه علمی و تحقیقاتی قرار گیرد. در آن موقع، مؤسسه شرق شناسی دانشگاه بامبرگ، بهترین انتخاب برای او بود. مجموعه او می توانست زیرنظر گروه باستان شناسی اسلامی و تاریخ هنر قرار گیرد. بومیلار موزه را در خانه ای تاریخی در قلب شهر قدیمی بامبرگ بنا کرد که از سال 1993 به عنوان میراث دنیای یونسکو ثبت شده است. پس از تعمیر و بازسازی عمارت قدیمی بامبرگ، اشیاء به این خانه منتقل شدند و بدین ترتیب موزه در 13 ژانویه 1995 افتتاح شد.

هاینتس لوشی نیز نخستین مدیر مؤسسه باستان شناسی آلمان در ایران بود. لوشی در زمینه های گسترده ای از باستان شناسی کلاسیک، ایران شناسی و تاریخ هنر پژوهش و تحقیق می کرد. اکثر تحقیقات او بر روی نقاشی ها، شیشه و سفال، نقش برجسته ها و پیکرنگاری ها بود. او و همسرش در زمان اقامت در ایران، با سفر به شهرهای مختلف توانستند آثار سرامیکی متعلق به قرون هشتم تا پانزدهم میلادی و همچنین بعضی آثار مدرن را جمع آوری نمایند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 12168

به "نمایشگاه میراث سرامیک ایران در آلمان برپا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه میراث سرامیک ایران در آلمان برپا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید