نقش ایران در حفظ و توسعه چند جانبه گرایی انکار ناپذیر است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران - خبرنگاران - رئیس مجلس سنای مکزیک، نقش ایران در حفظ و توسعه چند جانبه گرایی را انکار ناپذیر دانست و تاکید نمود: گسترش روابط مکزیک و تهران به نفع مردمان هر دو کشور است.

نقش ایران در حفظ و توسعه چند جانبه گرایی انکار ناپذیر است

به گزارش روز شنبه خبرنگاران، مارتی باترس گوآدرراما روز پنجشنبه 23 اسفند ماه در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک، توسعه روابط دو کشور را از ابعاد ژئوپلیتکی و تمدنی با اهمیت توصیف و اظهار کرد: در حفظ و توسعه چند جانبه گرایی که مکزیک همواره از آن حمایت نموده، ایران نقش قابل توجهی دارد.

وی ایران را کشوری مهم و دارای نقش محوری برای ایجاد تعادل در دنیا عنوان نمود و اضافه نمود: مکزیک با تمرکز قدرت در یک قطب خاص که موجب یکجانبه گرایی می گردد، مخالف است.

این سناتور مکزیکی همچنین با ابراز خرسندی از روابط رو به گسترش دو کشور بویژه در حوزه پارلمانی، از افزایش همکاری ها استقبال کرد و گفت: مجلس سنای مکزیک از توسعه روابط با ایران به طور قاطعانه حمایت می نماید.

وی به سابقه تمدنی و فرهنگ غنی ایران نیز اشاره و اضافه نمود: مکزیک نیز تمدنی کهن است اما تمدن پارس، نقش منحصر بفردی در توسعه فرهنگ و تمدن بشری داشته و همواره به دیده احترام به آن می نگریم.

سناتور کورا پینه دو رئیس کمیسیون روابط خارجی آسیا و پاسیفیک مجلس سنای مکزیک نیز در این دیدار با اشاره به همکاری بین مجلس سنا و سفارت جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری برنامه های فرهنگی گفت: دو کشور از زمینه های زیادی برای همکاری دو جانبه و بین المللی برخوردار هستند.

در ملاقات سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک با سناتور مارتی باترس گوآدرراما، راه های تقویت همکاری های پارلمانی و روابط دو جانبه مورد گفتگو نهاده شد.

در این دیدار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک نیز با اشاره به پیشینه طولانی روابط دو کشور بر ضرورت تقویت بیش از پیش این روابط در حوزه پارلمانی تاکید نمود و گفت: روابط مجالس قانونگذاری برای تقویت روابط دو جانبه بسیار مهم است که در این خصوص تبادل هیات های پارلمانی می تواند به تعمیق روابط دو جانبه یاری کند.

محمد تقی حسینی یادآوری کرد: در سال 2017 آئین یکصد و پانزدهمین سالگرد تماس های میان دو کشور ایران و مکزیک در مجلس سنای مکزیک برگزار گردید.

وی همکاری های دو کشور در سازمان های بین المللی بویژه در حمایت متقابل از نامزدهای یکدیگر در سازمان های بین المللی را بسیار خوب دانست و به عنوان نمونه این همکاری ها به کوشش های موثر جمهوری اسلامی ایران در انتخاب مکزیک به عنوان رئیس اتحادیه بین المجالس اشاره نمود.

به گزارش خبرنگاران، روابط ایران و مکزیک از سال 1278 خورشیدی (1899 میلادی) شروع و نخستین سفارت مکزیک در تهران در سال 1946 بنیانگذاری شد که تا سال 1979 به کار خود ادامه داد.

با وجود این که مکزیک در پی اشغال سفارت آمریکا در تهران، سفارتخانه خود را در تهران تعطیل کرد اما ایران رابطه خود با مکزیک را در مقام کاردار حفظ که در ژوئن سال 1990 مکزیک سفیر دیگری در ایران منصوب کرد.

سفارت مکزیک بار دیگر سفارت خود را در تهران در سال 1992 میلادی بازگشایی کرد و همکاری خوب چند ساله ای بین دو کشور را رقم زد.

اروپام ** 6984 ** 1071

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 5540

به "نقش ایران در حفظ و توسعه چند جانبه گرایی انکار ناپذیر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش ایران در حفظ و توسعه چند جانبه گرایی انکار ناپذیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید