نشست وین به دنبال حصول دو توافق جداگانه درباره برجام است خبرنگاران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، حاضران در نشست روز سه شنبه در وین به دنبال رسیدن به یک توافق با ایران و یک توافق جداگانه با آمریکا هستند.

نشست وین به دنبال حصول دو توافق جداگانه درباره برجام است خبرنگاران

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، یک روزنامه آمریکایی به نقل از منابع مطلع گزارش داده حاضران در نشست وین در روز سه شنبه در کوشش برای حصول دو توافق جداگانه در مورد برجام هستند.

روزنامه وال استریت ژورنال نشستی که قرار است روز سه شنبه در وین برگزار گردد را گسترده ترین کوشش برای احیای برجام از زمان روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا توصیف نموده است.

مقام های ارشدِ طرف های توافق هسته ای (شامل ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، چین و اتحادیه اروپا) به همراه مقام های ارشد آمریکا قرار است از روز سه شنبه برای بحث درباره برجام این نشست را در پایتخت اتریش برگزار نمایند.

ایران هر گونه گفت وگوی مستقیم با آمریکا در مورد مسائل هسته ای را منتفی دانسته. با این وجود، نمایندگان هر دو کشور در این جلسه حاضر خواند بود.

این نخستین ملاقات رو در رو میان مقام های ایران و آمریکا از اواخر سال 2017 میلادی خواهد بود. دولت دونالد ترامپ ماه مه سال 2018 از توافق هسته ای برجام خارج شد.

روزنامه وال استریت ژورنال نوشته نشست وین به دنبال تدوین یک توافق با آمریکا و توافقی دیگر با ایران در مورد گام های لازم برای بازگشت به برجام و همچنین زمان بندی آن است.

این روزنامه نوشته دولت بایدن تیمی از کارشناسان خود را به وین می فرستد، اگرچه وزارت خارجه آمریکا هنوز تعیین ننموده آیا راب اقتصادی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران هم از حاضران در این نشست خواهد بود یا خیر.

رابرت اقتصادی عصر آدینه در توییتر نوشت: این نخستین گام است. رایزنی هایی سخت، اما در راستا صحیح در پیش است.

مقام های آمریکایی و اروپایی که اشاره ای به نامشان نشده در گفت وگو با وال استریت ژورنال مدعی شده اند واشنگتن و تهران در هفته های گذشته به وسیله میانجی های اروپایی پیشنهادهایی درباره گام های اولیه ای که هر طرف می تواند بردارد، رد و بدل نموده اند.

اما منابع مورد استناد وال استریت ژورنال مدعی شده اند کوشش های فوق الذکر به دلیل بی اعتمادی موجود میان ایران و آمریکا، دشواری مذاکره بر سر مسائل فنی به وسیله واسطه های ثالث و پاره ای اختلافات دیگر در طرف ایرانی به درب بسته خورده اند.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته توافق بر سر یک چارچوب زمانی جهت بازگشت ایران و آمریکا به برجام ممکن است چند هفته به طول بینجامد. او ابراز امیدواری نموده بتوان مباحثات را تا اواخر ماه مه میلادی به خاتمه رساند.

دولت جو بایدن گفته میخواهد آمریکا را به توافق هسته ای برجام که دونالد ترامپ اردیبهشت ماه سال 1397 از آن خارج شد بازگرداند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مقاله ای که چندی پیش در مجله فارن افرز منتشر نموده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را برطرف بی قید و شرط تمامی تحریم های اعمال شده (imposed)، بازاعمال شده (reimposed) یا دوباره برچسب گذاری شده (relabaled) اعلام نموده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب نشینی ایران از اقدامات جبرانی ای عنوان نموده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده های طرف های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید نموده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال 1397 از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم های دیگری علیه ایران وضع کرد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 54221

به "نشست وین به دنبال حصول دو توافق جداگانه درباره برجام است خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست وین به دنبال حصول دو توافق جداگانه درباره برجام است خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید