مسکن طی 6 ماه چقدر گران شد؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، طبق آنالیز اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی درباره قیمت و معاملات خانه در شش ماهه اول سال، ماه های فروردین و تیر به ترتیب کمترین و بیشترین تعداد معاملات مسکن در تهران را داشته اند و کمترین و بیشترین قیمت مسکن نیز در ماه های فرودین و شهریور اتفاق افتاده است. بنابراین، قیمت و معاملات مسکن از ابتدای سال تا شهریور فرایند صعودی طی نموده به گونه ای که قیمت مسکن از فروردین ماه تا ماه ششم سالجاری معادل 62.9 درصد و معاملات آن نیز در این مدت 14.11 درصد رشد نموده است.

مسکن طی 6 ماه چقدر گران شد؟

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی هر ماه آمار مربوط به قیمت، تعداد معاملات و شاخص اجاره مسکن در شهر تهران را آنالیز می نماید که تا به امروز تحولات بازار مسکن در هشت ماهه ابتدایی سالجاری را منتشر نموده، اما در گزارش حاضر تنها متغیر های اصلی این بازار در شش ماهه اول سال مورد پردازش قرار گرفته است تا تعیین گردد که در این مدت بیشترین و کمترین معاملات، قیمت و شاخص اجاره خانه در تهران در کدامیک از ماه های شش ماهه ابتدایی سال اتفاق افتاده است.

براین اساس، در اولین ماه سالجاری معادل 1.2 هزار واحد مسکونی معامله شد و متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحد های مسکونی تهران 15 میلیون و 300 هزار تومان بوده است. البته شاخص اجاره خانه در ماه موردنظر در تهران و کل مناطق شهری به ترتیب 28.7 و 31 درصد افزایش را تجربه نموده است.

همچنین، در اردیبهشت ماه به میزان 11 هزار و 200 واحد مسکونی معامله اجرا شده است که در این ماه متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحد های مسکونی معادل 16 میلیون و 970 هزار تومان بوده و شاخص اجاره خانه در دومین ماه سال در تهران و کل مناطق شهری به ترتیب 28.5 و 31.3 درصد افزایش یافته است.

علاوه براین، معادل 10 هزار و 800 فقره معامله در سومین ماه سالجاری اجرا شده و در خرداد ماه 18 میلیون و 900 هزار تومان قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحد های مسکونی در تهران بوده که شاخص اجاره مسکن در این ماه در تهران و کل مناطق شهری به میزان 27.6 و 30.7 درصد رشد داشته است.

قیمت و معاملات مسکن در سه ماهه دوم سالجاری

از سوی دیگر، آمار مربوط به تیرماه بیانگر این است که در تیر ماه معادل 14 هزار فقره واحد مسکونی معامله شده و قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحد های مسکونی به میزان 20 میلیون و 910 هزار تومان بوده است که شاخص اجاره مسکن در این زمان در تهران و کل مناطق شهری به ترتیب 27.6 و 31 درصد افزایش یافته است.

طبق این گزارش، در پنجمین ماه سال 9.1 هزار واحد مسکونی در تهران معامله شده که قیمت هر یک متر مربع زیربنای این واحد ها معادل 23 میلیون و 110 هزار تومان بوده است و در این ماه شاخص اجاره خانه در تهران و سایر مناطق شهری به ترتیب 27.4 و 30.6 درصد رشد نموده است.

همچنین، در آخرین ماه نیمه اول سال جاری قیمت خانه در تهران به 24 میلیون و 290 هزار تومان رسید که در شهریورماه معادل 8.5 هزار واحد مسکونی معامله شده و اجاره خانه در این ماه در تهران و کل مناطق شهری رشدی معادل 27.3 و 30.1 درصد داشته است.

بیشترین افزایش قیمت خانه در شهریور

با این تفاسیر، ماه های فروردین و تیر به ترتیب کمترین و بیشترین تعداد معاملات مسکن در تهران را داشته اند و کمترین و بیشترین قیمت مسکن در ماه های فرودین و شهریور اتفاق افتاده است که البته ماه های فروردین و شهریور بیشترین و کمترین افزایش شاخص اجاره خانه در تهران را به خود اختصاص داده اند.

به عبارت دیگر، قیمت و معاملات مسکن از ابتدای سال تا شهریور فرایند صعودی طی نموده است به گون های که قیمت مسکن از فروردین ماه تا ماه ششم سالجاری معادل 62.9 درصد و معاملات آن نیز در این مدت 14.11 درصد رشد نموده است.

آنالیز اعداد و ارقام مربوط به بازار مسکن در حالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی در آخرین اظهارت خود برنامه اصلی این وزارتخانه را خروج سفته بازی و سوداگری را از بازار مسکن و برای ثبات قیمت در بخش مصرفی، افزایش فراوری مسکن را هدف قرار داده است.

همچنین، کارشناسان نیز افزایش ساخت و ساز را شرط اصلی آرامش بازار مسکن می دانند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: فرارو
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 47187

به "مسکن طی 6 ماه چقدر گران شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکن طی 6 ماه چقدر گران شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید