شتاب دهنده تخصصی فرش در آذربایجان شرقی راه اندازی می گردد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: مرکز شتاب دهنده تخصصی فرش در آذربایجان شرقی راه اندازی می گردد و همچنین در این استان تشکیل خانه خلاق فرش در حال آنالیز و آماده سازی است.

شتاب دهنده تخصصی فرش در آذربایجان شرقی راه اندازی می گردد

به گزارش خبرنگاران آذربایجان شرقی ، فرحناز رافع در کارگروه فرش آذربایجان شرقی اولویت نخست این مرکز را برطرف موانع و مسائل پیش روی بافندگان و ذینفعان فرش دستباف برشمرد و گفت: با ایجاد شتاب دهنده تخصصی فرش دستباف، قصد داریم به بهبود فعالیت های R&D (طراحی و توسعه) حوزه های فرش دستباف یاری کنیم.

وی اضافه کرد: به دنبال این هستیم تا هاب تخصصی فرش جهانی در آذربایجان شرقی را راه اندازی کنیم و شهر تخصصی فرش دستبافت را در استان پیگیری می کنیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه فرش دستباف متعلق به ایران و خاستگاه آن تبریز است، اظهارکرد: پیگیر هستیم ناحیه صنعتی یا شهر صنعتی در آذربایجان شرقی ایجاد کنیم که در آن صفر تا 100 زنجیره ارزش لحاظ گردد.

رافع با اشاره به اینکه آمار دقیقی از فراوری نماینده ها، صادر نمایندگان، فروشندگان و کسانی که در حوزه مواد اولیه کار می نمایند در مرکز ملی فرش وجود دارد، گفت: به دلیل اینکه سامانه جامعی برای این موضوع وجود ندارد آمارهای ارایه شده توسط دستگاه های مختلف متفاوت است.

وی ادامه داد: با توجه به زیرساختهایی که آماده شده است تا دو ماه دیگر یک سامانه قابل اتکا برای شناسایی فعالان حوزه فرش ایجاد و راه اندازی می گردد.

رافع اظهار کرد: هم اکنون 2 میلیون نفر در حوزه فرش فعال هستند که از این تعداد یک میلیون و 200 هزار نفر دارای شناسنامه ، 800 هزار نفر به عنوان شغل مکمل و 191 هزار نفر در 30 صنعت جانبی آن اعم از رنگرزی، روفوگری و قالیشویی مشغول به فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: از این تعداد 261 هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند همچنین 400 هزار نفر به بیمه روستایی معرفی شده اند و کارت عشایری برای آنان صادر خواهد شد.

رافع اظهار کرد: با توجه به مصوبه بودجه 1400 در مجلس، دولت مکلف شده است تا قالیبافان را بیمه کند .

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به حمایت های دولت به وسیله ارایه تسهیلات کم بهره به فعالان این حوزه، اضافه کرد: متاسفانه با توجه به اینکه 10 درصد از تسهیلات کارا متعلق به قالیبافان است ولی فقط یک درصد از قالیبافان و فراوری نماینده ها از تسهیلات استفاده نموده اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه نوع بافت و طرح فرش در آذربایجان شرقی منطبق با سلیقه جهانی نیست، ادامه داد: احتیاج به آنالیز و مطالعه است تا اندازه، نوع، جنس، طرح و رنگ آن مطابق با سلیقه جهانی باشد و سلیقه کشورهای همسایه باید در فرش تبریز مورد توجه قرار بگیرد.

معاون هماهنگی امور مالی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: تبریز به عنوان پایتخت جهانی فرش دستبافت انتخاب شده است و بستر خوبی برای فعالیت در این حوزه در استان وجود دارد.

علی جهانگیری با بیان اینکه آذربایجان شرقی جزو فعال ترین خوشه های فرش کشور است، اضافه کرد: تعامل و همکاری خوبی بین تمامی دستگاه های دولتی و بخش خصوصی در این حوزه وجود دارد.

وی با اشاره به آمار متفاوتی که در مورد فعالان فرش استان وجود دارد، اظهار کرد: احتیاج است طرح آمارگیری با همکاری مرکز آمار ایران در استان اجرا گردد تا اطلاعات دقیق از فعالان این حوزه به دست آید و براساس این آمار و اطلاعات برنامه ریزی های لازم انجام گردد.

جهانگیری گفت: با توجه به اینکه تبریز پایتخت جهانی فرش دستباف می باشد لازم است با حمایت مرکز ملی فرش ایران نمایشگاه بین المللی فرش در این شهر برگزار گردد.

وی با اشاره به اینکه صنایع کوچک و متوسط نمی توانند هزینه های طرح توسعه را متقبل شوند، ادامه داد: برای ارتقای دانش فنی فرش باید دولت حمایت نموده و پروژه های دانشگاهی نیز در راستای حل مسایل و مسائل این حوزه انجام گردد.

معاون هماهنگی امور مالی استاندار آذربایجان شرقی بر ایجاد مرکزی برای تایید اصالت فرش در تبریز تاکید نمود.

آذربایجان شرقی و به تبع آن تبریز به عنوان پایتخت فرش دستباف ایران شناخته شده و سهم به سزایی در فراوری و صادرات فرش دستباف ایفا می نماید، به طوری که به گفته کارشناسان امر 35 درصد از صادرات فرش دستباف کشور را این استان تامین می نماید.

در زمان حاضر افزون بر 500 هزار بافنده فرش در آذربایجان شرقی مشغول فعالیت هستند که سیر نزولی صادرات، افزایش شدید قیمت مواد اولیه و کاهش سهم استان از بیمه قالبیافان مشکل اصلی آنان در این هنر- صنعت ارزآور محسوب می گردد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 57972

به "شتاب دهنده تخصصی فرش در آذربایجان شرقی راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شتاب دهنده تخصصی فرش در آذربایجان شرقی راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید