برآورد 100 هزار میلیاردی فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار

به گزارش مجله یک کامپیوتر، یک مقام صنعت خودرو از محاسبه فاصله 100 هزار میلیارد تومانی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار خبر داده، مبنای این محاسبه تا چه اندازه درست است؟

برآورد 100 هزار میلیاردی فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو از رانت 100 هزار میلیارد تومانی مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار خودرو خبر داد و گفت: محاسبات این انجمن از پرداخت بیش از 100 هزار میلیارد تومانی مابه التفاوت قیمت کارخانه ای و بازاری خودرو ها از سوی مردم در مدت یک سال است.

آرش محبی نژاد اضافه نمود: انجمن خودروسازان ایران در پژوهش مشابه، این رقم را بیش از 130 هزار میلیارد تومان تخمین زده و مقایسه این ارقام که فقط به جیب دلالان و واسطه ها رفته با رقم حدود 80 هزار میلیارد تومانی زیان زنجیره خودرو و قطعه سازی، حاکی از عمق فاجعه در این صنایع است.

وی با اشاره به فاصله بیش از 100 درصدی قیمت کارخانه ای و بازاری خودرو های داخلی و مونتاژی، تاکیدکرد: وقتی بتوان حتی بخشی از این اختلاف قیمت را اصلاح کرد به طوری که کارخانه دار، خودروساز و قطعه ساز ضرر نکنند، شمارگان تولید و در نتیجه عرضه افزایش می یابد و با کاهش تقاضای کاذب، التهاب از بازار دور و صنعت خودرو نیز به تدریج از زیان خارج می شود. در همین حال ایسنا گزارش داد که جلسه شورای سیاست گذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و راه حل های سامان دهی بازار خودرو مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علیرضا رزم حسینی در این جلسه با یادآوری رشد 23 درصدی تولیدات خودرویی کشور در شش ماه اول امسال، اظهار کرد: در صورت همکاری همه بخش ها و با توجه به ظرفیت موجود، امکان مدیریت بازار وجود دارد. به گزارش ایسنا، وزیر صمت معتقد است قیمت های دستوری، صنعت خودروی کشور را با زیان هنگفت روبه رو کرده است و در زمان حاضر با توجه به این نوع قیمت گذاری، شاهد سه نوع قیمت مصوب، تمام شده و قیمت بازار برای صنعت خودرو هستیم.

فاصله قیمت بازار و کارخانه خودرو چقدر است؟

اگرچه این فعال صنفی صنعت خودرو، نحوه محاسبه این فاصله قیمت را اعلام نکرده است، ولی با توجه به آمار رسمی وزارت صمت از تولید 376 هزار خودرو در پنج ماه نخست امسال و در صورت تداوم همین فرایند، رسیدن آمار تولید خودرو به 900 هزار دستگاه در طول امسال، این رقم را باید در فاصله قیمت خودرو ضرب کرد. هم اکنون فاصله قیمت برای خودرو هایی نظیر تیبا و ساینا حدود 70 تا 80 میلیون تومان و فاصله قیمت، برای خودرو های ایران خودرو، 150 تا 200 میلیون تومان است. به نظر می رسد این محاسبه میانگین فاصله قیمت خودرو را 110 میلیون تومان در نظر گرفته است که بر این اساس با فاصله قیمت 100 هزار میلیارد تومانی کل تولیدات خودرو در طول سال روبرو می شویم. اگرچه ممکن است گفته شود که عملا همه خریداران خودرو، خودروی تحویلی را نمی فروشند تا این فاصله قیمت را نقد کنند، ولی در عمل قیمت خودروی آن ها به عنوان دارایی شان افزایش یافته و به عنوان مثال با پرداخت 70 میلیون تومان برای تیبا یک، عملا صاحب خودرویی می شوند که قیمتش در بازار بیش از 140 میلیون تومان است و این مابه التفاوت را می توان رانت نامید. اگرچه با ابزار هایی نظیر قرعه کشی سعی شده است تا شانس دلالان کاهش یابد، ولی در عمل رانتی بین خریداران خودرو توزیع می شود. علاوه بر این که دلالان نیز از طریق اجاره کارت های ملی افراد بی بضاعت برای حضور در قرعه کشی، قطعا بخشی از این رانت گسترده را تصاحب می کنند.

منبع: خراسان

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 42859

به "برآورد 100 هزار میلیاردی فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برآورد 100 هزار میلیاردی فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید