ایده های رنگ آمیزی اتاق کودک

به گزارش مجله یک کامپیوتر، طراحی دکوراسیون اتاق کودک نیز مانند سایر اتاق ها نیازمند ایده پردازی است. تصمیم گیری در مورد اینکه چه رنگ هایی در طراحی اتاق کودک به کار ببریم کمی سخت و چالش برانگیز است. رنگ ها از نظر روانشناسی بر روی کودک تاثیرات متفاوتی میگذارند، از این رو والدین گاهی در انتخاب رنگ مناسب دچار سردرگمی می شوند. آنچه از لمس رنگ بر روی بوم خالی به دست می آید تعجب آور است. رنگ های شاد و گرم مانند نارنجی، صورتی یا سبز لیمویی به هر اتاقی حس آرامش و طراوت می دهند. اگر درباره رنگ هایی که انتخاب کردید تردید دارید نکات زیر را برای ایجاد فضای پرشکوه و رنگارنگ بررسی کنید. با ما همراه باشید.

ایده های رنگ آمیزی اتاق کودک

پالت رنگ خود را در نظر بگیرید

هنگام کار با رنگ های روشن و شفاف باید نشانه های طراحی خود را در فضای موجود انتخاب کنید. رنگ های شاد و گرم به خوبی فضای اتاق را پر می کنند اما اگر محافظه کارانه به قضیه نگاه کنیم در واقع این رنگ ها ظاهر اتاق را شلوغ تر و پر هیاهوتر نشان می دهند. اگر اتاق خواب نوزاد شما کوچک است مطمئن باشید با رنگ آمیزی سفید، فضا را روشن تر و آرام بخش تر خواهید کرد. برای دیوارها از رنگ های سرد مثل آبی روشن یا سبز استفاده کنید، رنگ های گرم برای دیوارها مناسب نیستند زیرا اتاق را کوچک تر از اندازه واقعی نشان میدهند اما رنگ های سرد باعث بزرگ تر شدن اتاق میشوند. آیا از صمیم دل به رنگ های گرم علاقه دارید؟ استفاده کردن از یک رنگ به تنهایی در طراحی شما جلوه های دیداری را کاهش میدهد اما از طرفی فضا بزرگتر و بازتر به نظر می رسد.

درباره رنگ ها اطلاعات بیشتری کسب کنید

رنگ میتواند اثرات قدرتمندی داشته باشد. مطالعات نشان داده که قرار دریافت در معرض رنگ های خاص می تواند احساسات مثبت را افزایش دهد. به علاوه عادت های خوب خواب و قدرت عملکرد حافظه را افزایش میدهد. حتی موجب بالا رفتن عملکرد تحصیلی شده و مزایای عالی برای رشد ذهن و جسم در پی دارد. قبل ار رنگ کردن هر دیوار درباره اثرات روحی و روانی بالقوه رنگ ها مطالعه کنید.

از طرح های حرفه ای ایده بگیرید و یک چرخه رنگی انتخاب کنید

رنگ ها بدون شک در یکی از دو روش هماهنگ و معکوس عمل می کنند. رنگ های مختلف در مخالفت مستقیم یکدیگر قرار دارند. رنگ سرد و رنگ گرم در کنار هم تعادل ایجاد می کنند مثل آبی و نارنجی که ترکیب آنها با هم رنگی متعادل به وجود می آورد. رنگ های مشابه در چرخه رنگ ها کنار هم قرار می گیرند همانند رنگ های گرم نارنجی و صورتی که در چرخه رنگ کنار هم هستند و پایه مشترک دارند. شاید اولش سخت باشد اما زمانی که یاد گرفتید چطور از چرخه رنگ استفاده کنید شناسایی طرح های رنگی هماهنگ خیلی آسان و سرگرم کننده خواهد شد.

به یاد داشته باشید هر چه کمتر بهتر!

وقتی پالت رنگ خود را انتخاب کردید حتما انتخاب های خود را به دو یا سه طرح محدود کنید و آنها را چندین بار در قسمت های مختلف اتاق به کار ببرید. حداقل رنگی که به کار میبرید بهتر است به تعداد دو یا سه رنگ باشد تا به جریان هماهنگ کردن رنگ های اتاق کمک کنند. هرگز قدرت رنگ فضای سفید را دست کم نگیرید. فضای سفید رنگ کنتراست ایجاد کرده و چشم ها را خسته نمی کند بلکه اجازه می دهد رنگ ها جسورانه شکوفا شده و خود را نشان دهند.

ابتدا پارچه مناسب را پیدا کنید

قبل از اینکه اتاق را رنگ کنید ابتدا وسایل، پرده و منسوجات را خریداری کنید. پیدا کردن یک ملافه نارنجی برای تخت به اندازه کافی چالش بزرگی محسوب می شود. هیچ چیزی بدتر از این نیست که چون وسایل اتاق به رنگ اتاق نمیخورد همه آنها را از دست بدهیم. پس اول با حوصله منسوجات اتاق را خریداری کرده و بعد به فکر رنگ کردن اتاق مطابق رنگ وسایل باشید.

یک الگوی طرح دار پر از رنگ انتخاب کنید

الگوهای طرح دار پر رنگ در کنار رنگ های روشن عالی خواهند شد. البته به تنهایی از آنها استفاده نکنید. یک الگوی بزرگ انتخاب نمائید که دارای فضای خنثی زیادی باشد و هرکدام از عناصر رنگی طرح را با بلوک های رنگ جامد از هم جدا کنید. برای مثال اگر یک رو تختی طرح دار دارید آن را با یک تخت ساده و تک رنگ ترکیب کنید. آیا از کاغذ دیواری طرحدار استفاده می کنید؟ ممکن است بخواهید یک پارچه پرده ای ساده به کار ببرید که این کار مرز بندی بصری بین الگوها ایجاد خواهد کرد.

تاثیر رنگ ها را امتحان کنید

وقتی که لوازم جانبی و وسایل اتاق را خریداری کردید و رنگ های مناسب را نیز انتخاب نمودید دیگر زمان اجرای آزمون است. تراشه های رنگی را برای مطابقت پیدا کنید. آنها می توانند فریب دهنده باشند. اغلب رنگ ها بعد از اینکه بر روی دیوار مالیده شدند رنگ آنها تغییر می کند. ابتدا قسمت های بزرگ اتاق را رنگ کنید و به این نکته توجه داشته باشید که در طول روز نور طبیعی چطور رنگ ها را تحت تاثیر قرار میدهد. قلتک خود را اماده کنید! اگر نه، سایه ای کمی متفاوت انتخاب کرده و دوباره آن را امتحان کنید.

از پرایمر قبل از شروع رنگ آمیزی استفاده کنید

در حالی که استفاده از پرایمر همیشه ضروری نیست اما مزایای زیادی دارد. پرایمر موجب می شود رنگ بهتر بر روی دیوار بنشیند و ماندگاری آن بالا رفته و ظاهرش هم زیباتر شود. اگر شما یک دیوار خشک را نقاشی می کنید بهتر است قبل از رنگ سطح را پرایمر بزنید چرا که دیوار خشک رنگ زیادی به خود جذب می کند. پرایمر به شما این اطمینان را میدهد که رنگی که خریداری نمودید بر روی دیوار همان رنگی شود که میخواستید و تغییر نخواهد کرد. همچنین در دراز مدت باعث صرفه جویی در وقت و پول می شود. به علاوه از دو یا سه بار رنگ زدن پشت سر هم جلوگیری می کند.

آیا عاشق رنگ های پر رنگ و گرم هستید اما محدودیت فضا دارید و یا جسارت کافی در انتخاب رنگ ندارید؟ چرا در استفاده از رنگ ها جسارت نشان نمی دهید؟ حتی در یک اتاق کوچک هم می توان به فضا عمق اضافه کرد و فضا را بزرگتر نشان داد. شما می توانید با استفاده از لوازم رنگ روشن مثل پرده، بالشت و ..یک اتاق زیبا داشته باشید.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: ساختمانچی
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 18643

به "ایده های رنگ آمیزی اتاق کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده های رنگ آمیزی اتاق کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید