افغانستان، عراق نیست

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در حالی که به نظر می رسد دولت ترامپ به نهایی شدن یک توافق صلح با طالبان در افغانستان نزدیک می گردد، بسیاری از اعضای سیاستگذاری در ایالات متحده به دولت تاکید می نمایند تا اشتباهات اوباما در عراق را در افغانستان تکرار نکند.

افغانستان، عراق نیست

به گزارش خبرنگاران، لارنس کورب، از اعضای ارشد مرکزی برای پیشرفت آمریکا که زمانی معاونت وزرات دفاع این کشور را هم در دهه 1980 میلادی بر عهده داشت، در تحلیلی برای پایگاه خبری نشنال اینترست به بیان دیدگاه هایش درباره توافق صلح احتمالی آمریکا با طالبان پرداخته و نظراتش را نوشته است: بسیاری از سیاستگذاران آمریکا نگران این هستند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا همان اشتباه باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق را در خروج نیروها از عراق در دسامبر 2011 در افغانستان هم تکرار کند. اوباما این کار را با وجود هشدارها درباره شدت دریافت خشونت در عراق انجام داد.

دیوید پترائوس، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و ونس سرچوک، مفسر سیاست خارجی در وال استریت ژورنال و واشنگتن پست، اوباما را بابت خروج غیرضروری از عراق مقصر دانستند. همچنین سناتور لیندسی گراهام، وفادار به ترامپ با تاکید بر این که اوباما مقصر است، گفت: ترامپ باید از اشتباهات اوباما درس بگیرد.

اما من بر اساس گفته های مطرح شده از سوی مقام های دولت عراق در سالهای 2008 تا 2011، می دانم که چنین ادعاهایی نادرست است و اینکه تقصیر خروج نیروهای آمریکایی از عراق را نباید بر گردن اوباما بلکه باید بر گردن بوش پسر انداخت که ما را در ابتدا به یک تهاجم و اشغال احمقانه و سپس توافق برای خروج نیروها وادار کرد.

در تابستان 2008 و زمانیکه من مشاور کمپین انتخاباتی اوباما در امور سیاستگذاری خارجی بودم، با هشیار زیباری، وزیر خارجه وقت عراق دیدار داشتم و در آن دیدار، وی گفت که دولت مالکی با امضای وضعیت توافق نیروها توافق نمی کند، چون بر اساس این توافق، نیروهای آمریکایی اجازه دارند تا به صورت قانونی در عراق بمانند مگر آنکه ایالات متحده بپذیرد تمامی نیروهایش را تا انتها 2011 از عراق خارج کند؛ اقدامی که دولت بوش پیش از انتها دوران ریاست جمهوری با آن توافق کرد. دنیس مک دونو، که در نهایت رئیس دفتر اوباما شد و در آن موقع در کمپین اوباما بود، با شنیدن این اطلاعات شگفت زده شد.

در اکتبر 2009 و در جریان سفر به عراق برای یاری به برنامه ریزی خروج که توسط ژنرال ری اودیرنو، فرمانده وقت آمریکایی در عراق برنامه ریزی شده بود، من مساله مذکور را با چند تن از مقام های عراقی در میان گذاشتم و بار دیگر در دیدار با نوری المالکی، نخست وزیر وقت عراق این مساله را مطرح کردم؛ وی در دسامبر 2011 به واشنگتن سفری داشت که در نشست دسامبر، مالکی بار دیگر تاکید نمود که آمریکایی ها باید توافقی را امضا و آن را حفظ نمایند.

در آن نشست، ژنرال جیمز جونز، نخستین مشاور امنیت ملی اوباما گفت: رئیس جمهوری به دنبال خارج کردن ده ها هزار نیرو از عراق است.

اوباما با خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق در 2011، آنچه را که دولت منتخب این کشور می خواست و دولت بوش روی آن توافق نموده بود، انجام داد. این کار درستی بود. اگر بغیر از این انجام می شد، معیارهایی را که ما به ظاهر برایش جنگ کردیم، نقض می کرد.

شرایط در افغانستان جور دیگر و کاملا متفاوت است. برخلاف عراق که در 2011 نسبتا صلح در آن در جریان بود و تا سه سال بعد هم به همین ترتیب گذشت و تا پیش از شروع جنگ داخلی سوریه، جنگ در افغانستان هنوز هم ادامه دار است. علاوه بر طالبان، داعش نیز حضور گسترده ای در افغانستان دارد. در اوت، یک عامل انتحاری خودش را در یک مراسم عروسی منفجر کرد که در نتیجه آن، هشت تن کشته و 165 تن دیگر زخمی شدند. در حالیکه طالبان از آمریکا می خواهد تا به صورت کامل از افغانستان خارج گردد، همانطور که دولت مالکی خواسته بود، دولت کابل اما از آمریکا نمی خواهد خیلی زود این کشور را ترک کند.

ضمناً، اگر دولت ترامپ به مشاوره معاونان امنیت ملی و نهاد سیاست گذاری اش توجه کند و برخلاف توافق با طالبان تصمیم به خروج نیروهایش از افغانستان نگیرد و بعدا یک حضور دائم داشته باشد، حمایت دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی کابل را به دست می آورد- چیزی که اوباما در زمان تصمیم برای خروج از عراق نداشت.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 13117

به "افغانستان، عراق نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افغانستان، عراق نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید