اعلام امن بودن جای کتیبه های سلطان محمود در یزد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، امن بودن جای کتیبه های سلطان محمود در یزد مشاهده می شود.

اعلام امن بودن جای کتیبه های سلطان محمود در یزد

داستان چیست؟

چند روز گذشته سارقان به جان بقعه تاریخی سلطان محمود بندرآباد افتادند و کتیبه هایی را از بدنه این بقعه جدا و سرقت کردند اما، میراث فرهنگی مدعی شد که نه تنها این سرقت ناکام بوده، بلکه کتیبه ها همگی ساختگی بودند. اما، اظهارات میراث فرهنگی در این باره با تردید و شبهاتی از سوی برخی از مردم روبرو شد لذا، به گنجینه سنگ میراث فرهنگی استان رفتیم تا از سلامت کتیبه های اصلی مطمئن شویم.

الهه خاکباز الوندیان، مسئول موزه های استان یزد نیز در حاشیه این بازدید، با اشاره به اینکه در دهه 80، حجم قابل توجهی از اقدامات علیه میراث فرهنگی از سوی سارقان کتیبه های سنگی رخ داد، اظهار کرد: در این اقدامات، کتیبه های ابنیه تاریخی دستخوش تخریب یا خروج از کشور برای فروش شده بود. به همین علت، اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در اواخر سال 90، تصیم به جدا کردن کتیبه های سنگی تمام انبیه تاریخی گرفت.

وی اضافه کرد: تمام سنگ های تاریخی شامل سنگ قبرها، سنگ فرمان ها و انواع دیگر سنگ ها براساس اولویت قرارگیری در معرض خطر از بناها جدا و کپی های برابر اصل مولاژ جایگرین این سنگ ها ساخته و نصب شدند و مقرر شد تا اصل این کتیبه و سنگ ها نیز در گنجینه سنگ های میراث فرهنگی با شرایط استاندارد نگهداری شود.

الوندیان به کتیبه ها و سنگ های بقعه سلطان محمود بندر آباد اشاره کرد و گفت: این بنای تاریخی که اخیرا مورد تهاجم سارقان قرار گرفته بود، به همت جایگزینی مولاژهای برابر اصل از خطر سرقت نجات پیدا کرد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: همگردی
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 32182

به "اعلام امن بودن جای کتیبه های سلطان محمود در یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام امن بودن جای کتیبه های سلطان محمود در یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید