استارتاپ های چینی که جان سالم به در نمی برند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شکست صنعت گردشگری چین، فقط محدود به استارتاپ های فناورانه این حوزه نبود، بلکه همزمان، بعضی از شرکت های قدیمی این صنعت نیز مجبور به تعطیلی کسب وکار خود شدند که در میان آنها، می توان از شرکت Baicheng نام برد

استارتاپ های چینی که جان سالم به در نمی برند

شیوع ویروس کرونا در چین نیز مانند سایر نقاط جهان، مسائل عمده ای را در زمینه اقتصادی و اقتصادی به وجود آورد و به همین دلیل نیز به نظر می رسد بعضی از استارتاپ های این کشور، علی رغم برخورداری از حمایت و پشتیبانی شرکت های عظیم تر، نمی توانند در برابر این بحران مقاومت نمایند و بهار سال آینده را نخواهند دید. در ادامه با ما همراه باشید تا با استارتاپ های چینی که نتوانستند از کووید-19 جان سالم به در برند، آشنا شوید. عمده استارتاپ های چینی که در شرایط به وجود آمده، محکوم به شکست شدند، در صنعت گردشگری فعال هستند، اما با این حال، بعضی استارتاپ های دیگر نیز به دلیل مسائل اقتصادی و کمبود درآمد، با شکست روبرو شدند.

اپیدمی شکست در روبروه با بحران کرونا

شرایط بحرانی کنونی جهان باعث شده که کسب وکارهای زیادی در سراسر جهان، خصوصا کسب و کارهای نوپا، با چالش های عمده ای روبرو شوند و حتی بسیاری از آنها طعم تلخ شکست را تجربه نمایند. بر این اساس، سال 2020 سالی خواهد بود که بسیاری از کسب و کارها خاتمه آن را نخواهند دید و این نکته، یک واقعیت تلخ است. در این میان، اکوسیستم استارتاپی کشور چین که به نوعی مرکز شیوع این ویروس بوده نیز با بحران ها و چالش های زیادی روبه رو شده و بسیاری از استارتاپ های این کشور، در معرض فروپاشی قرار گرفته اند. نکته قابل توجهی که در فرایند شکست این استارتاپ ها وجود دارد، این است که اغلب آنها از حمایت شرکت های عظیم چینی برخوردار بوده و دورهای سرمایه گذاری پیروزیت آمیزی را پشت سر گذاشتند، اما بحران به وجود آمده، باعث شده که این استارتاپ ها در تنگنای اقتصادی قرار بگیرند و نتوانند از این شرایط زنده بیرون بیایند.

نکته دیگری که در مورد اکوسیستم استارتاپی چین باید ذکر کنیم، این است که بیشتر کسب و کارهایی که در این اکوسیستم دچار آسیب های جدی و حتی شکست شده اند، مشاغل فعال در زمینه گردشگری بوده اند که یا به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در این حوزه فعالیت می کردند.

از آنجایی که مقابله فرهنگی و اجتماعی برای مبارزه با ویروس کرونا، به وسیله فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه صورت می گیرد، طبیعی است که استارتاپ های صنعت گردشگری آسیب ببینند و در این میان، کسب و کارهایی که نتوانند به لحاظ اقتصادی مقاومت نمایند، محکوم به شکست خواهند بود.

شکست هتل های زنجیره ای Wujiang

گردشگری از جمله صنایعی به شمار می رود که به شدت تحت تأثیر بحران ناشی از ویروس کرونا قرار گرفته و متحمل ضررهای زیادی شده است، حتی بعضی از استارتاپ های فعال این حوزه نیز با شکست روبرو شدند که استارتاپ Wujiang از جمله آنهاست. این کسب وکار که یک هتل زنجیره ای به شمار می رود، به رغم اینکه از حمایت یکی از عظیم ترین آژانس های آنلاین مسافرتی چین یعنی Trip.com برخوردار بود، نتوانست در مقابل بحران کنونی جهان مقاومت کند و در 27 مارس امسال گفت که عملیات خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعلیق در آورده است. ضمن اینکه به قرارداد تمام کارمندان خود نیز تا خاتمه ماه آوریل خاتمه خواهد داد. رئیس این شرکت نیز به همین دلیل طی یک بیانیه گفت که از شروع سال نو چینی، کل صنعت جهانگردی و مسافرتی جهان به دلیل یک بحران عمومی بهداشتی ویران شده است و آنها نیز نتوانستند عملیات شرکت خود را به منظور برنامه های توسعه ای ادامه دهند. این استارتاپ که در سال 2019 راه اندازی شده بود، پس از انعقاد یک سرمایه گذاری استراتژیک با آژانس مسافرتی Trip.com، به سرمایه 30 میلیون دلاری دست یافته و هتل های زنجیره ای خود را در 8 شهر چین گسترش داده بود.

ذکر این نکته نیز لازم است که شکست صنعت گردشگری چین، فقط محدود به استارتاپ های فناورانه این حوزه نبود، بلکه همزمان با این کسب وکارهای نوین، بعضی شرکت های قدیمی این صنعت نیز مجبور به تعطیلی کسب و کار خود شدند که در میان آنها، می توان از شرکت Baicheng نام برد.

Baicheng؛ شکست یک کسب و کار 20 ساله

همانطور که در شروع این گزارش نیز گفته شد، استارتاپ های چینی که توان مقابله با بحران کرونا را نداشتند، اغلب استارتاپ هایی به شمار می فرایند که از حمایت شرکت های عظیم بهره مند بودند، اما با این حال نتوانستند کسب و کار خود را در این شرایط بحرانی مدیریت نمایند.

به همین دلیل باید از استارتاپ Baicheng نام ببریم که در حوزه ارائه خدمات سفر فعالیت می کرد و مانند نمونه قبلی، یکی از کسب و کارهای فعال در حوزه صنعت گردشگری محسوب می شد. این شرکت، از حمایت غول اینترنتی چین، یعنی کمپانی علی بابا نیز برخوردار بود، اما پشتیبانی این شرکت عظیم تجارت الکترونیکی نیز نتوانست استارتاپ مذکور را نجات دهد و این کسب و کار در اواخر فوریه امسال اعلام ورشکستگی کرد.

استارتاپ Baicheng از جمله شرکت های قدیمی تر صنعت گردشگری چین به شمار می رود که دلیل اصلی شکست خود را وخامت جریان نقدینگی گفت، به این صورت که این شرکت نتوانست جریان هزینه های خود را که در پی این ویروس و کسادی بازار، با بحران روبرو شده بودند، مدیریت کند و تقریبا تمام منابع درآمدی خود را از دست داد.

این کمپانی مستقر در پکن که در سال 2000 راه اندازی شده بود ، خدمات مسافرتی خود را اعم از رزرو و فروش بلیت هواپیما و هتل و … در یک دوره 20ساله به مشتریان خود ارائه می داد؛ همچنین این شرکت پیروز شده بود در سری B جمع آوری بودجه، در سال 2014، نظر کمپانی عظیمی مانند علی بابا را به سوی خود جلب کند، به طوری که علی بابا 20 میلیون دلار روی آن سرمایه گذاری کرد، اما در نهایت بحران های اقتصادی که گریبانگیر این شرکت 20 ساله شد، درهای آن را به روی مشتریانش بست.

شکست استارتاپی برای ماشین های دست دوم

فرایند شکست استارتاپ ها در کشور چین، فقط محدود به کسب و کارهای فعال در حوزه گردشگری نبود، بلکه سایر صنایع نیز از اثرات کووید-19 در امان نمانده و بعضی از آنها مجبور به برکناری شدند. استارتاپ Meili Auto نیز از جمله کسب و کار های نوین چینی به شمار می رود که در قالب یک پلتفرم خدمات اقتصادی خودروهای دست دوم فعالیت می کرد.

این استارتاپ نیز به رغم حمایت گروه JD.com ( یکی از عظیم ترین خرده فروش های چین) نتوانست از شرایط بحرانی کنونی جان سالم به در برد و در نتیجه، گفت که قراردادهای خود را با کارمندانش فسخ نموده و از 16 ماه مارس فعالیت های خود را متوقف نموده است. این شرکت با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا از سرگیری فعالیت های عادی را نیز برای آنها سخت نموده است، بر این نکته تأکید کرد که مهم ترین مشکل آنها کمبود منابع نقدینگی بوده، به طوری که کارگران این شرکت برای ماه های ژانویه و فوریه، حداقل دستمزد را دریافت کردند.

استارتاپ Meili Auto در سال 2014 به منظور یاری به افراد جهت دریافت وام ماشین های دست دوم از مؤسسات اقتصادی سنتی راه اندازی شده بود و در ادامه راه خود در سال 2016 نیز یک سرمایه گذاری استراتژیک را از سوی شرکت JD Digits دریافت نموده بود؛ اما بحران اقتصادی شدیدی که در پی ویروس کرونا برای این استارتاپ به وجود آمد، توان مقابله را از آن سلب کرد.

تعطیلی خدمات ابری Meituan

سرویس خدمات ابری Meituan از جمله استارتاپ های فناورانه چینی به شمار می رود که در سال 2013 با هدف ارائه راهکار های محاسبات ابری با تمرکز بر حوزه های پذیرایی، هتل و صنایع مسافرتی راه اندازی شده است. همانطور که می بینید این کسب و کار نیز اگرچه به طور مستقیم در صنعت گردشگری فعالیت نمی کند، اما یکی از مهم ترین خدمات را جهت بهبود زیرساخت های فناوری کسب و کارهای فعال در این حوزه ارائه می دهد؛ البته این شرکت در ادامه، دامنه خدمات خود را به سایر صنایع نیز گسترش داد.

استارتاپ Meituan نیز در پی شرایط به وجود آمده و بحران های اقتصادی و اجتماعی جهان، محکوم به شکست شد. به طوری که دست اندرکاران این کسب و کار در 12 مارس امسال گفتند خدمات و پشتیبانی کاربر را در سرویس ابری عمومی خود تا 31 ماه می فسخ خواهند کرد. همچنین این شرکت بدون اینکه توضیحات بیشتری ارائه دهد، اذعان داشت که این فسخ به دلیل تعدیل مشاغل آن است.

اکوسیستم چین همچنان زنده است

با این حال، به رغم شکست بعضی از استارتاپ های اکوسیستم فناوری چین، این کشور در حال بهبود بوده و به آرامی از این ویروس فاصله می گیرد. از سوی دیگر، صنایعی مانند روباتیک، فناوری آموزش، زنجیره های تأمین و… نیز کماکان به رشد خود ادامه داده و در اکوسیستم استارتاپی این کشور جای رشد دارند.

از سوی دیگر، سرمایه گذاران و صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر چین نیز به اهمیت اکوسیستم استارتاپی در رشد فرایندهای اقتصادی پی برده و شکست چند استارتاپ را در پی ویروس کرونا، به معنای شکست کل این اکوسیستم نمی دانند. بنابراین به نظر می رسد اکوسیستم استارتاپی کشور چین همچنان پویایی و انعطاف پذیری خود را داراست و امکان رشد و توسعه استارتاپ های بیشتری در این اکوسیستم انتظار می رود.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: مجله شنبه
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 32507

به "استارتاپ های چینی که جان سالم به در نمی برند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استارتاپ های چینی که جان سالم به در نمی برند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید