ارز دولتی به داروهای وارداتی مشابه داخلی تعلق نمی گیرد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، ابوالفضل سروش، در واکنش به انتقاداتی پیرامون قرار نگرفتن داروهای درمان سرطان و دستگاه های پرتودرمانی در لیست ارز دولتی، گفت: اغلب داروهایی که داریم جزءداروهای ژنریک هستند، اما بر اساس پروتکلی که مشخص گردیده است حتیداروهای خارجی و تجهیزات مورد احتیاج درمان سرطان هم قطعا در لیست ارز دولتی قرار گرفته است.

ارز دولتی به داروهای وارداتی مشابه داخلی تعلق نمی گیرد

وی ادامه داد: البته در برخی موارد برغم اینکه برای درمان این بیماری مشابه داخلی وجود دارد، پزشکان تاکید می نمایند که خارج از چارچوب آن پروتکل معین گردیده، حتما باید مشابه خارجی آن تهیه گردد که در این صورت نباید انتظار داشت آن دارو هم با ارز دولتی وارد گردد.

سروش گفت: در مورد تجهیزات رادیوتراپی هم اگر همچون داروها دارای دو نوع خارجی و داخلی باشند و چنانچه برخی تجهیزات به هر دلیلی فراوری داخلی نداشته باشند، اداره کل تجهیزات وزارت بهداشت و درمان تعیین می نماید که اگر یک مدل خاصی که مدنظر دارد وارد کشور گردد در لیست ارز دولتی قرار بگیرد.

وی یادآورشد: اگر بیمارستانی یا کلینیکی تاکید کند که دستگاه دیگری را باید وارد کند، در این شرایط لزومی هم برای پرداخت ارز دولتی برای آن دستگاه وجود ندارد، بنابراین داروها یا تجهیزات درمان سرطان که مشمول دریافت ارز دولتی قرار نگرفته اند، خارج از پروتکل های تعریف گردیده هستند.

سروش در مورد اظهارنظرهایی مبنی براینکه استفاده از داروهای داخلی عوارضی را برای بیماران سرطانی به همراه دارد تاکید نمود: این امر قابل قبولی نیست، کما اینکه در گذشته در مورد برخی اقلام داروهای هموفیلی هم گفته گردیده بود که عوارضی را به همراه دارد، اما بعد از اینکه از آنها خواستیم یک نمونه از آن را ارائه دهند، هیچ گزارشی در این مورد ارائه نشد، هر چند ممکن است مدت زمان درمان از طریق مصرف این داروها با هم متفاوت باشد.

وی در مورد این اظهارنظر که قرار بوده تمام داروهای وارداتی بدون استثناء در لیست ارز دولتی قرار بگیرد، توضیح داد: قرار نبود داروهایی که مشابه داخلی دارند یا مکمل ها در لیست ارز دولتی قرار بگیرند، ضمن اینکه قرار بود داروهای بیماری سرطان و سایر بیماری های خاص در اولویت این لیست قرار بگیرند، بنابراین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نوع داروهایی که در این لیست قرار می گیرند را تعریف نموده اند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اعلام کرد: سیاست کلی مجلس و دولت این است که در تامین ارز برای کالاهای اساسی مردم که دارو در راس آنها قرار گرفته است، هیچ مشکلی ایجاد نگردد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 311

به "ارز دولتی به داروهای وارداتی مشابه داخلی تعلق نمی گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارز دولتی به داروهای وارداتی مشابه داخلی تعلق نمی گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید