اخلاق ساد منتشر شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کتاب اخلاق ساد، مقالاتی درباره اندیشه و منظومه فکری ساد، متفکر فرانسوی با گردآوری و ترجمه سامی آل مهدی منتشر شد.

اخلاق ساد منتشر شد

به گزارش خبرنگاران، این کتاب که مروری بر اندیشه ساد، فیلسوف فرانسوی و اندیشه های فلاسفه دیگری چون کانت با آثاری از اسلاوی ژیژک، کتری اکر و ... است با قیمت 27500 تومان توسط نشر سیب سرخ منتشر شده است.

سامی آل مهدی که پیش تر ترجمه هایی در زمینه پی یر کلوسوفسکی، ژرژ باتای، بوریس گرویس و اسلاوی ژیژک را به چاپ رسانده است، درباره کتاب اخلاق ساد اعلام نمود: شخصیت محوری این کتاب ساد است، با این حال، با توجه به این که پنج مقاله از هفت مقاله کتاب به مقاله کانت با ساد لکان می پردازد که البته یکی شان بیوگرافیکال است، خوانش لکان از ساد در این اثر مورد نظرم بوده که ادعای کانت ساد است را مطرح می کند.

او ادامه داد: کانت بنیان گذار اخلاق مدرن است و ساد، مبشر بی اخلاقی یا دقیق تر اخلاق وارونه مدرن است؛ کانت که معرفی کننده قانون اخلاق (moral law) و امر مطلق (categorical imperative) با موضوع خیر است و ساد که همان ها را با موضوع شر دنبال می کند در این کتاب در کنار هم قرار می گیرند. ادعای لکان در تلاش برای رساندن آن ها به یکدیگر بر این اساس است که آن ها دو روی یک سکه اند و هر دوشان هم به دنبال بهروزی یا حالِ خوب (well-being) انسان هستند؛ اگر کانت در مثال مشهورش انسانی را در نظر می آورد که میلش در حفظ جان و بدنِ خویش نهفته است، انسان سادی میلِ خود را در به خطر انداختن جانِ خود و دیگری می بیند.

آل بیگی همچنین گفت: لکان این گونه می گوید که شوری که ما را به ارضای میل مان تشویق می کند همیشه شوری اخلاقی است، چرا که همیشه واجد از خود گذشتگی است و معطوف به ابژه ای تجربی. لکان این را در هر دو نظام کانتی و سادی تشخیص می دهد: آن ها امر مطلق را که قرار است همیشه خالی باشد، که کانت آن را با خیر و ساد آن را با شر پر می کند، تنها واجد یک سویه می دانند: بهانه ای برای انجام ندادن وظیفه وجود ندارد! گزاره ای که خودِ فرمان، خودِ قانون اخلاق، را تا امر مطلق بالا می کشد و درونِ امر مطلق ابژه ای تجربی را می گذارد.

این مترجم درباره اهمیت طرح این موضوع برای مخاطبان فارسی زبان نیز گفت: انسان چه بخواهد و چه نخواهد، موجودی اخلاقی است و با پرسش های کار خوب و کار بد (که مقولاتی اخلاقیاتی اند) به طور روزمره سروکار دارد و همیشه از خود می پرسد: چه باید کرد؟ این از اهمیت سوبژکتیو این موضوع. اهمیت سیاسی اش هم این است که ما امروزه این گزاره را از بیشتر سردمداران جهان می شنویم که برای نیمرو باید چندتا تخم مرغ شکست یا این که برای پیشرفت و نیک بختی بشریت باید بعضی انسان ها فدا شوند، یا حتی از عاملیت های خُردتر می شنویم که مأمورم و معذور! مانند پلیسی که مجرم را مورد ضرب و شتم قرار می دهد. خلاصه که امیدوار بوده ام بعد از خواندن کتاب، دلیل انضمامی ترجمه شدن آن بلافاصله آشکار شود. امیدوارم این کتاب به علاقه ای که خوانندگانِ حتی تفننیِ فلسفه و روان کاوی باید به موضوع اخلاق پیدا کنند دامن بزند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 43154

به "اخلاق ساد منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخلاق ساد منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید